maandag 9 mei 2011

Nog nooit gezien, een zwartkopvuurkever

Eergisteren..een groot fel gekleurd vliegend "ding" rond m'n hoofd, mijn interesse was gelijk gewekt:
"Het" landde op een grasspriet en ik moest dat natuurlijk wel even met de camera bekijken!
Door de harde wind bleef alles bewegen maar heb het toch redelijk vast kunnen leggen:
Klik op onderstaande foto (vergroting)en kijk eens naar het bekkie..
je zou bijna zeggen dat ie zijn tanden op elkaar zet om de harde wind te trotseren



Het was wel even zoeken op internet wat dit was maar toen ik het gevonden had besefte ik, dat ik iets bijzonders in m'n tuin heb gehad!

 Zo komen in de Benelux maar drie soorten vuurkevers (Fam. Pyrochroidae) voor en alle soorten zijn tamelijk zeldzaam. Met de Zwartkopvuurkever hieronder hebben we dus geluk gehad, want zo vaak zal die in tuinen niet komen opdagen. Hoewel niet echt heel groot (13 tot 20 mm) is het toch een zeer opvallende kever door de vuurrode kleur. De volwassen kevers zijn veel op boomstammen en onder schors te vinden, maar eten ook wel pollen van bloemen. Het is een echte bossoort. De larven ontwikkelen zich in 2 tot 3 jaar onder boombast en in het hout van wegrottende bomen, waar ze jagen op de larven van andere kevers, zoals boktorren, prachtkevers en letterzetters. Deze kever komt in geheel Europa voor, maar is nergens echt algemeen. Hij wordt ook wel de Zaagsprietkever genoemd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten